Dersin Adı | Hareketli Görüntülerin Kuram ve Pratiği I |
Kodu | Yarıyıl | Teori (saat/hafta) | Uygulama/Lab (saat/hafta) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
CDM 201 | Güz | 2 | 4 | 4 | 8 |
Ön-Koşul(lar) | Yok | |||||
Dersin Dili | İngilizce | |||||
Dersin Türü | Zorunlu | |||||
Dersin Düzeyi | Lisans | |||||
Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | TartışmaGrup çalışmasıProblem çözmeSoru & CevapKritik vermeJüriAnlatım / Sunum | |||||
Dersin Koordinatörü | ||||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Öğrencileri dijital film yapım diliyle tanıştırmak ve onlara dijital görüntü üretim sürecinde rehberlik etmek. Öğrencilere, çerçeveleme, kompozisyon, doğal ışık, kamera hareketleri, kurgu ve ses kaydının temellerini anlayıp uygulamaları için yardımcı olmak. Yaratıcı sürecin üzerindeki mistik havayı kaldırmak, böylece öğrencilerin yaratıcı hedeflere ulaşmak için kendi seslerini ve yöntemlerini geliştirmelerini sağlamak. Ders çalışmaları, öğrencinin dijital medyaya ilişkin kuramsal ve yaratıcı fikirleri görsel-işitsel ifadenin bağlamına entegre etmesini sağlayacaktır. |
Öğrenme Çıktıları | Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Bu ders, ilgili konulara ilişkin ders anlatımlarından ve dijital film yapım ekipmanlarını kullanmak için gereken teknik becerilerin uygulamalı olarak gösterilmesinden oluşan bir stüdyo dersidir. Derste, dijital film yapım becerileri geliştirmeye yönelik bireysel uygulamalar olacaktır ve derse katılım değerlendirmenin önemli bir parçasıdır. |
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları | |
| Temel Ders | X |
Uzmanlık/Alan Dersleri | ||
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Derse Giriş | |
2 | Film dilinin temelleri: Kamera Demonstrasyonu Dijital Video Temellerine Giriş DSLR’ler ve Dijital Film Kameraları - Bitrate ve Dosya Formatları - Lensler ve Diyafram - Tripodlar Dijital Film Yapımı İş Akışı | Bruce Mamer, Film Production Technique, 7. Bölüm. |
3 | Filmin Görsel Dili Sahne, Çekim, Sekans - Kamera Açıları - Ölçeklendirme - Kamera Yüksekliği - İkili Çekim Master Sahne Teknikleri - Örtüşen Çekim Tekniği - Yönlü Devamlılık - Oyun Ekseni | Five C’s of Cinematography, “Camera Angles” s. 11-147 |
4 | Filmde Kompozisyon Çizgi, Form, Kütle, Hareket - Kompozisyon - İlgi Merkezi - Işık, Ton ve Renk - Fokus - Perspektif - Arka Plan - Çerçeve Kamera Yönleri Terminolojisi - Tripod, Dolly ve Rig Sistemleri - Yatay/Dikey Çevrinme - Dolly ve Kaydırma Hareketleri | Five C’s of Cinematography, “Composition ” s. 197-245 Ödev: Kamera |
5 | Doğal Işık Kaynaklarıyla Çalışmak Gün ışığı renk ısıları - Beyaz Ayarı - Gölgeler ve Kontrast - Reflektörler - Doğal ışık kaynaklarının yaratıcı kullanımı - Yapay ışık kaynakları | Kamera ödevi fikir tartışması |
6 | Ses Kaydı Temelleri Kamera üstü ses kaydı - Ses Seviyeleri - Ses Kayıt Cihazları - Mikrofon çeşitleri - Mikrofon alış diyagramları - Phantom / Ses Bağlantıları - Windscreens/Boom Poles - Ortam sesi kaydı | Kamera ödevi teslimi ve değerlendirmesi Sınıf içi ses kaydı çalışması ve ekipman sınavı |
7 | Da Vinci’de Kurgu Da Vinci Resolve arayüzü - Ham görüntülerin kurgu için organize edilmesi - Bins ve timeline Kesme kurgusu - Trimleme - JKL fonksiyonları - Insert ve Overwrite - Klipleri ayırmak - Çekimleri değiştirmek - Proje aktarmak ve medya dosyalarını tekrar bağlamak | Ödev: Buluntu görüntü kurgusu |
8 | Kurgu ve Montaj Teorisinin Temelleri Kurgu / Montaj - Devamlılık, Süre, Ritim, Stil - Action Cut - Yön - Geçişler - Çekim / Sahne / Sekans | Buluntu görüntü kurgusu ödevi teslimi ve değerlendirmesi Ödev: Kısa film kurgusu |
9 | Film Kurgusu ve Anlatı Mekansal / Zamansal İlişki - Kurucu çekim - Karşı açı çekimi - Göz hattı uyumu - Harekette eşleştirme - 30 derece Kuralı - 180 derece kuralı | Kurgu ödevi teslimi ve değerlendirmesi |
10 | Kısa Film Projesi I Fikir geliştirme | Ödev: Kısa Film Projesi Proje fikri sunumları |
11 | Kısa Film Projesi II Prodüksiyon planı | Prodüksiyon planı sunumları |
12 | Kısa Film Projesi III Ham görüntülerin değerlendirilmesi | |
13 | Kısa Film Projesi IV Kaba kurgu değerlendirmesi | Kaba kurgu |
14 | Kısa Film Projesi V İnce kurgu değerlendirmesi | İnce kurgu |
15 | Projelerin gösterimi | Altyazılarla ince kurgunun teslimi Son kurgunun teslimi / Jüri |
16 | Dönemin gözden geçirilmesi |
Ders Kitabı | Bruce Mamer, Film Production Technique: Creating the Accomplished Image, Wadsworth Publishing; 6 edition (2013) DSLR Cinematography Guide, Ryan Koo. |
Önerilen Okumalar/Materyaller | The Complete Film Production Handbook, Eve Light Honthaner, Focal Press, 4th edition, 2010, ISBN 9780240811505
Bruce Mamer, Film Production Technique: Creating the Accomplished Image, Wadsworth Publishing; 6 edition (2013). ISBN-13 : 978-0840030917 |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | 1 | 10 |
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev | 2 | 20 |
Sunum / Jüri Önünde Sunum | 2 | 60 |
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | 1 | 10 |
Ara Sınav | - | - |
Final Sınavı | ||
Toplam |
Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 5 | 60 |
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 1 | 40 |
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) | 16 | 4 | |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 0 | ||
Arazi Çalışması | |||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | - | ||
Portfolyo | |||
Ödev | 2 | 30 | |
Sunum / Jüri Önünde Sunum | 2 | 50 | |
Proje | - | - | |
Seminer/Çalıştay | |||
Sözlü Sınav | 1 | 20 | |
Ara Sınavlar | - | ||
Final Sınavı | |||
Toplam | 276 |
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | * Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Sinema, dijital ve etkileşimli medya alanlarındaki temel anlatısal biçimleri, bu biçimlere dair temel kavramları bilir. | |||||
2 | Yaratıcılığını, eleştirel düşünme yeteneğini, sinema ve dijital medya sanatlarına özgü ifade biçim ve araçlarını kullanarak anlatılar yaratır. | X | ||||
3 | Sinema ve dijital medya sanatlarında uzmanlık gerektiren teknik donanımları ve yazılımları yetkin bir şekilde kullanır | X | ||||
4 | Görsel-işitsel bir eserin yapım öncesinde, yapımında ve yapım sonrasında ihtiyaç duyulan senaryo yazımı, yapım planlaması, kamera kullanımı, ses kaydı, ışık ve kurgu gibi temel görevleri temel düzeyde ve bunlardan en az birini ileri düzeyde yerine getirir. | X | ||||
5 | Sinema ve dijital medyada nasıl anlam yaratıldığını; ekonomi, politika ve kültürün temsil rejimlerini nasıl etkilediğini; üretim, tüketim, dağıtım ve anlamlandırma süreçlerinin anlatıları nasıl şekillendirdiğini tartışır. | X | ||||
6 | Etkileşimli film, video yerleştirme, deneysel sinema ve sanal gerçeklik gibi alanlarda dijital medya anlatıları yaratmak için gereken özel teknik ve estetik becerileri temel düzeyde icra eder. | X | ||||
7 | Teknik, entelektüel ve sanatsal bakış açılarını kullanarak bir film veya dijital medya sanatı çalışmasını eleştirel biçimde analiz eder. | |||||
8 | İş güvenliği ilkelerini ve etik davranış normlarını takip ederek bir sinema veya dijital medya işinin üretilmesinde yönetici ya da ekip üyesi olarak görev yapar. | |||||
9 | Küresel ölçekte çağdaş bilimsel, toplumsal, ekonomik, kültürel, siyasal, kurumsal ve sektörel gelişmelerden haberdardır. | X | ||||
10 | Sinema ve dijital medya alanlarını çevreleyen problemleri hukuksal, bilimsel ve profesyonel açılardan tanımlayıp çözüm önerileri geliştirir. | X | ||||
11 | Bir yabancı dili kullanarak Sinema ve Dijital Medya alanlarıyla ilgili bilgi toplar ve meslektaşları ile iletişim kurar ("European Language Portfolio Global Scale" Level B1). | |||||
12 | İkinci yabancı dili orta düzeyde kullanır. | |||||
13 | İnsanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini uzmanlık alanıyla ilişkilendirir. |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest